Understöd
Hemorten för stiftelsen är Ingå. Enligt stadgarna skall stiftelsen “främja sparandet och stöda hembygden samt vårda sparbanksrörelsens traditioner i Ingåbygden”. Stiftelsen stöder kultur, idrott och annan allmän- och samhällsnyttig verksamhet. De flesta mottagare har en anknytning till Ingå men stiftelsen stöder också samarbetsprojekt över kommungränserna.
Understöd beviljas närmast som projektbidrag och huvudsakligen åt föreningar och organisationer för kulturell och samhällsnyttig verksamhet, idrott och annan verksamhet, som gynnar barns och ungdomars välmående; däremot beviljas i regel inte understöd direkt till privatpersoner.
Ansökningarna bör hålla en hög nivå och vara genomtänkta, väl motiverade och innehålla begärda uppgifter. Vi rekommenderar att på förhand göra projektbeskrivningen innan ansökan påbörjas.
Ansökan kan göras 1.3 – 30.9.2024 och samtliga ansökningar behandlas endast efter att ansökningstiden gått ut. Ifall föreningen fick bidrag år 2023, som har använts före ansökan för 2024 görs ber vi er först redovisa användningen av bidraget innan ny ansökan görs. Ifall medlen ännu inte använts då ny ansökan görs ber vi er anteckna detta i er nya ansökan samt lämna in redovisning allra senast den 31.12.2024.
Instruktioner
Allmänt
Vi använder oss av det digitala ansökningssystemet Desky. Ansökningar inlämnade via e-post eller till pappers beaktas inte. Däremot kan man alltid ställa frågor och göra kompletteringar via e-post om så krävs.
En förening kan enbart lämna in en ansökan, även om användningsändamålen är flera. Det går bra att specificera de olika ändamålen i samma ansökan jämte projektvisa budgetar.
Välj kategori
För att underlätta uppföljningen har vi skapat följande ansökningskategorier. Ifall ansökan gäller fler än en kategori ber vi föreningen välja den kategori som bidrag i första hand sökes ifrån:
- Ekonomi och sparande
- Föreningshus
- Idrott och ungdom
- Konst, musik och kultur
- Seniorverksamhet
- Övrig allmännyttig föreningsverksamhet
Var görs ansökan?
Klicka på knappen ”Lämna in en ny ansökan / Redigera en ansökan” ovan och du förflyttas till ansökningsprogrammet och kan direkt påbörja ansökan. Vid behov kan du byta språk i ansökningsprogrammet.
För att underlätta ansökningsprocessen behöver du inte logga in eller identifiera dig. I ansökningsportalen kan du navigera framåt och bakåt och komplettera informationen ledigt.
När kan man ansöka?
Ansökan är årligen öppen under tiden 1.3 – 30.9. Ansökan kan redigeras efter att ansökningstiden gått ut, dock senast den 10.10. Samtliga ansökningar som inkommit under ansökningstiden behandlas i början av november och alla meddelas utfallet personligen.
Kontaktpersoner
Ansökan utgår från att varje ansökan har två kontaktpersoner. Föreningen väljer själv vem som är ansökans kontaktpersoner, men vi önskar att dessa är medlemmar av föreningens styrelse eller fungerar som föreningens verksamhetsledare, dvs. beslutsfattare.
Projektbeskrivning
I ansökan finns två rutor där projektet beskrivs, ansökans ändamål och beskrivning. Ansökans ändamål skall vara kort och koncist formulerat. Då bidrag beviljas kan stiftelsen publicera ansökans ändamål så att allmänheten vet till vilket ändamål bidrag beviljats.
I den längre beskrivningen motiverar föreningen fritt sin ansökan som en projektbeskrivning jämte budget. Den här beskrivningen går enbart till styrelsens behandling och ingen del av den är offentlig. Ifall projektbeskrivningen är mera omfattande kan föreningen bifoga en skild projektbeskrivning med budget som bilaga.
Det är bra att på förhand fundera hur man vill formulera beskrivningen, ju bättre ansökan är desto lättare har styrelsen att ta ställning till dem.
Bilagor
För att kunna behandla er ansökan behöver vi alltid åtminstone följande bilagor:
- Föreningsregisterutdrag (högst 6mån gammal)
- Senaste undertecknade bokslutet
- Verksamhetsberättelse
- Undertecknad verksamhetsgranskningsberättelse
Bilagan kan högst vara 5MB. Ifall den är större ber vi er sända den till oss i ett skilt e-post meddelande. Man kan högst bifoga 10 bilagor. Behöver ni flera bilagor ber vi er sända de resterande bilagorna som e-post till ombudsmannen.
Ifall bidraget inte gäller tydliga projekt, dvs det är fråga om allmänt verksamhetsbidrag ber vi dessutom bifoga en verksamhetsplan. Det går utmärkt att bifoga andra dokument som stöder ansökan.
Bilagorna sparas helst som pdf-filer, men ansökningsprogrammet kan även behandla andra filformat. Namnge bilagorna entydigt i ansökningsprogrammet.
Orsaken till att vi behöver så många bilagor är att stiftelsernas verksamhet är strikt reglerad. T.ex. från föreningsregisterutdraget kan vi bedöma eventuella jävsituationer. De andra bilagorna ger en helhetsbild över föreningens ekonomiska situation och verksamhet samt vilken inverkan ett bidrag har på verksamheten.
Inlämnande av ansökan
När all behövlig information är ifylld skickas ansökan till oss i det sista skedet. Kom ihåg att kruxa i rutan där man intygar att uppgifterna är korrekta, innan ni sänder ansökan, annars kommer den inte fram.
Föreningens ansvarspersoner får en bekräftelse per e-post på att ansökan inskickats. Obs, som avsändare står det Desky. Hela Sparbanksstiftelsens styrelse ser ansökan då den inkommit och kan således bekanta sig med den i god tid före besluten fattas.
Ifall ansökan behöver kompletteras eller redigeras är det möjligt att göra det senast den 10.10 via länken i bekräftelsen. I samma bekräftelse finns även en nyckelkod. Om du går in via våra hemsidor och till ansökan finns det en möjlighet att redigera ansökan. Här behöver du den här nyckelkoden. Spara alltså bekräftelsen. Ifall styrelsen önskar tilläggsinformation ber vi om det per e-post till den första kontaktpersonen i ansökan.
Sökande godkänner att stiftelsen förbehåller sig rätten att publicera beviljade understöd.
Kontakta stiftelsen vid behov via e-post info@sparbanksstiftelseninga.fi eller per telefon till ombudsmannen Svenne Holmström, 044-766 9568
Ansökan kan redigeras när som helst under ansökningsperioden. Det går också att göra finjusteringar i ansökan, samt bifoga nya bilagor fram till den 10.10. Alla uppgifter i ansökan kan redigeras.
Ifall en bilaga uppdateras ber vi att filen döps om på er dator innan den bifogas ansökan och att den i beskrivningen får ett annat namn än tidigare bilagor. Dagens cookie inställningar i webbläsaren är så effektiva att de inte fångar upp filer som uppdaterats, de måste alltså döpas om för att webbläsaren ska inse att det fogats ny information.
Ifall er bilaga är över 5MB ber vi er sända den till ombudsmannen per e-post. Man kan högst bifoga 10 bilagor. Behöver ni flera bilagor ber vi er sända de resterande bilagorna som e-post till ombudsmannen.
Efter den 10.10 kan inga redigeringar i ansökan längre göras. Ifall något trots allt behöver ändras, eller om ansökan innehåller felaktig information ber vi er kontakta ombudsmannen så fort som möjligt. Behandlingen av bidragen inleds från och med den 11.10, med den information som styrelsen fått via ansökningssystemet eller skilt per e-post.
Kontakta stiftelsen vid behov via e-post info@sparbanksstiftelseninga.fi eller per telefon till ombudsmannen Svenne Holmström, 044-766 9568
Samtliga ansökningar behandlas av styrelsen från och med den 11.10. Stiftelsen brukar få in mellan 60 och 100 ansökningar varje år jämte bilagor. Sammanlagt handlar det om rejält över 1.000 sidor material att gå igenom. Det tar därför tid att gå igenom alla ansökningar med eftertanke.
Det är styrelsen som fattar beslut om hur bidragen beviljas inom ramen för den budget styrelsen fastställt. Styrelsen är inte skyldig att motivera sina beslut. Besluten fattas inom styrelsen med enkel majoritet. Ifall rösterna faller jämnt avgör ordförandes röst.
Vid behandling tar vi jävsfrågor på största allvar. Styrelsemedlem som är jävig deltar på inget sätt i behandlingen av sådan bidragsansökan. Därför är det viktigt att vi får ett färskt föreningsregisterutdrag. Ombudsmannen samt delegationens ordförande deltar också i beslutsmötet, dock utan beslutanderätt eller rösträtt. Ifall någon av dessa eller båda är jäviga i något ärende deltar de inte alls i behandlingen på något sätt. Eftersom ombudsmannen deltar i samtliga styrelsemöten som sekreterare fungerar en icke jävig medlem som sekreterare i dessa ärenden.
Man kan räkna med att styrelsen behandlat ansökningarna före utgången av november månad. Då behandlingen är gjord meddelas besluten till samtliga ansökanden skilt för sig via ett e-post meddelande från Desky. Behandlingen kan inte påskyndas.
Då bidrag har beviljats får kontaktpersonerna i ansökan meddelande om detta med avsändare Desky. Ifall bidrag inte beviljats meddelas också detta till kontaktpersonerna i ansökan.
Allmänt om beviljade bidrag
Vissa bidrag betalas genast, vissa betalas mot faktura eller kvitto. Allt beror på projektet som bidraget skall användas till. Mottagaren får instruktioner om hur lyftandet av bidrag sker.
Bidrag skall i regel lyftas inom 24 månader från att det beviljades. De flesta bidragen utbetalas kort efter att bidragen beviljats medan ett antal betalas ut senast under kalenderåret efter ansökningsrundan.
Ifall medlen inte använts under 24 månader återtas bidraget. Mottagaren meddelas om detta i så fall. I regel kontaktar ombudsmannen mottagaren i god tid för att höra hur projektet framskrider om inget uttag skett. Det är bra om mottagaren håller ombudsmannen ajour med hur längre projekt framskrider, och ombudsmannen informerar sedan styrelsen.
Ifall utbetalningen sker på längre period än 24månader överenskommer mottagaren särskilt om detta med stiftelsens ombudsman.
Bidrag under 5.000€
I regel betalas bidrag under 5.000€ inom ett par veckor från att bidraget beviljats till mottagarens bankkonto. Det är möjligt att mottagaren får tilläggsinstruktioner ifall bidraget skall lyftas mot faktura, beroende på projektet.
Bidrag 5.001€ – 9.999€
Bidraget kan utbetalas till mottagarens konto inom ett par veckor från att bidraget beviljats till föreningens bankkonto, det är också möjligt att uttagande av bidrag sker mot kvitton eller erhållna fakturor. Mottagaren får information om hur bidraget lyfts i bekräftelsemeddelandet.
Bidrag 10.000€ och över
Mottagaren skall alltid ansöka om att lyfta bidrag. I bekräftelsemeddelandet finns en länk där man begär om utbetalning. Ombudsmannen får inget meddelande om detta, därför är det viktigt att mottagaren dessutom samtidigt kontaktar ombudsmannen antingen per e-post eller telefon för att överenskomma om utbetalning samt om vilka handlingar som behövs. Utbetalning kan ske i en eller flera rater beroende på projektet.
Kontakta stiftelsen vid behov via e-post info@sparbanksstiftelseninga.fi eller per telefon till ombudsmannen Svenne Holmström, 044-766 9568
Bidrag redovisas så att stiftelsen kan följa upp att medlen använts på det sätt som de ansökts för. Ifall projektet inte blir av tar förening kontakt med stiftelsens ombudsman och diskuterar hur vi går vidare, beroende på om bidraget redan utbetalats eller inte.
Bidrag under 5.000€
Kräver i regel ingen särskild redovisning. Gällande 2023 års bidragsrunda har styrelsen beslutat att alla som beviljas bidrag, oberoende summa, kort får redogöra för användningen av bidragen. Detta för att utveckla bidragsbehandlingen i framtiden.
Även om stiftelsen inte krävt redovisning kan mottagaren redovisa användningen av bidraget via länken ovan om mottagaren så önskar.
Bidrag över 5.000€
Vissa bidrag kan beviljas villkorligt så att bidraget betalas ut mot fakturor. För att lyfta bidraget tar föreningen kontakt med ombudsmannen och överenskommer om lyftande av bidrag. Föreningen skickar fakturorna till ombudsmannen per e-post. Stiftelsen kan utbetala bidraget i en eller flera rater beroende på projektets art. Ombudsmannen begär vid behov komplettering. De här kvittona fungerar i regel som redovisning för medlens användning.
Det är i fördel att hålla kontakt med stiftelsens ombudsman så fort fakturan kommit, så att stiftelsen hinner betala ut bidraget före fakturans förfallodag. Föreningen betalar fakturorna själv, eftersom de skall fogas till föreningens bokföring.
Bidrag över 10.000€
Bidrag skall alltid redovisas och relevanta kvitton skall alltid bifogas redovisningen.
Hur redovisar man?
Redovisningen består av en kortare fritt formulerad beskrivning av hur projektet gick, samt genom att bifoga fakturor som hänförde sig till projektet. Beroende på projektet kan man även bifoga en budgetuppföljning på projektet.
Om bidraget har beviljats för verksamheten, beskrivs på vilket sätt medlen använts i verksamheten.
Förening kan även bifoga bilder mm som stöder redovisningen. I redovisningen har man möjlighet att bifoga två bilagor, men behövs det fler bilagor kan man sända dessa som e-post till ombudsmannen. Ombudsmannen begär vid behov kompletterande redovisning.
Kontakta stiftelsen vid behov via e-post info@sparbanksstiftelseninga.fi eller per telefon till ombudsmannen Svenne Holmström, 044-766 9568
Tidigare mottagare
Under 2023 delade Sparbanksstiftelsen i Ingå ut 332.434 euro enligt följande
- Ekonomi och sparande: –
- Föreningshus: 101.400 euro
- Idrott och ungdom: 84.724 euro
- Konst, musik och kultur: 46.500 euro
- Seniorverksamhet: 12.700 euro
- Övrig allmännyttig föreningsverksamhet: 57.110 euro
- Kostnader för konditionsgranskningar på vissa föreningshus: 30.000 euro
- Utöver detta deltar stiftelsen i byggkostnaderna för Ingås nya kultursal med totalt 500.000€ fördelat på fyra år (uppskattningsvis 2024-2027)
Under 2022 delade Sparbanksstiftelsen i Ingå ut 306.999 euro enligt följande:
- Barn- och ungdomsverksamhet : 123.929 euro
- Seniorverksamhet : 44.500 euro
- Konst, musik och kultur : 36.000 euro
- Lokal verksamhet : 60.617 euro
- Annan föreningsverksamhet : 37.400 euro
- Övriga bidrag: 5.000 euro
- Returnerade bidrag -1.000 euro
Sparbanksstiftelsen i Ingå har bland annat gett understöd till allaktivitetshallen Nylund Arena (tidigare Ingå Aktia Arena), konditionstrappan och Muminlekparken i Ingå centrum. Läs mer genom att klicka på bilderna nedan.